Endelig vann under kjølen til Brødrene Marcussen gigg

Langs hele norskekysten henger gjenglemte halvmodeller på vegger i museer og private samlinger. En båtmodell som var dømt til landligge, kom seg endelig ut på havets bølger. Ny teknologi ble redningen. -Kan gi store muligheter for å øke bruken av tradisjonsbåter, tror Forbundet KYSTEN.

Privat bilde.
Privat bilde.
31.05.2024

-Datidens stasbåt

Knut Eivind Løvdal (48 år) fant en støvete modell av en halv gigg på et skuteminne. Giggen, lettbåter for større fartøy og livbåter, spilte en sentral rolle i norsk maritim historie. For Knut var denne båttypen mer enn bare en trebåt; giggen forteller en historie om redere, penger og makt, fastslår Knut. Det var datidens stasbåt og hadde vakre linjer som sjelden sees i moderne båter, forteller han.

Knut Eivind Løvdal fra Dypvåg Totaktklubb i giggen etter stabelavløpningen.


Var ansatt hos Colin Archer i flere år

Knut begynte å grave i båtens fortid og fant en spennende historie om et søskenpar, Brødrene Marcussen. En av brødrene var spesielt interessant. Allerede som 16-åring ble Elling Marcussen ansatt ved Christiania Baadbyggeri. Senere fikk han verdifull erfaring hos den legendariske båtkonstruktøren Colin Archer i Larvik. Elling jobbet også som båtbygger i både Sør-Afrika og Amerika. Deretter ble Brødrene Marcussen A/S startet på begynnelsen av 1900-tallet i Gjeving. De konstruerte alt fra fiskebåter til redningsskøyter, som flere seilskøyter til Redningsselskapet i Namsos.

Avbildet er Colin Archer (1832-1921).


Redningsskøyte 23, Nordland II (bygget i 1910 av AS Brødrene Marcussen, Lyngør), maleri. Kilde: NSM.


Møtte motstand - tok i bruk ny teknologi

Knut lot seg fascinere av historien, men støtte på en utfordring. Alle båtene laget av Brødrene Marcussen A/S hadde gått tapt. Han ble nødt til å improvisere og tok i bruk 3D-teknologi. Halvmodellen av giggen ble 3D-skannet og gjort om til skrogtegninger. Ved Sandøy båtbyggeri ble båten konstruert, og spantemalene ble satt opp. Medlemmer i lokalsamfunnet donerte både tid og penger og arbeidet ble medfinansiert av Forbundet KYSTEN, som bidro med 280 000 kroner.

Etter en vellykket sjøsetting, har giggen deltatt flere år ved Risør Trebåtfestival og brukes hyppig til medlemsturer. I dag har giggen blitt en del av museumssamlingen til Lingard Skuteminne.


Slik 3D-skanningsteknologi ble brukt til halvmodellen av giggen. Bilde: Mechatronics Innovation Lab AS.
Giggen ble scannet med 3D-teknologi.


Forbundet KYSTEN hyller prosjektet: -Unik 3D-teknologi

Sunna Simma, kommunikasjonsrådgiver i Forbundet KYSTEN

Forbundet KYSTEN har delvis finansiert prosjektet. Sunna Simma i Forbundet KYSTEN peker ut 3D-teknologi som nyttig for rekonstruksjon av tradisjonsbåter. Det å prøve å rekonstruere tradisjonsbåter, mener hun kan by på utfordringer. Teknikken lar oss dokumentere både konstruksjon og design med høyere presisjon, som er interessant for både forskere og båtbyggermiljøet. Denne metoden lar oss sikre at flere generasjoner kan få nyte godt av disse båtene, avslutter kommunikasjonsrådgiveren.

Båttypen gigg, som uttales 'jigg', har satt sitt spor på norskekysten. Det finnes både kravell- og klinkbygde gigger. Båtene brukes til mange formål som seiling og roing.

Videre lesning om bygging av tradisjonsbåter:


Skrevet av Sunna Simma. Fotografert av Knut Eivind Løvdal.