Båt i hjertet av byen

KYSTEN-redaktør Bente Foldvik tar til orde på lederplass for å satse på veteranbåthavner også her hjemme.


Vi har vært igjennom årtier med fokus på å redde maritim flytende kulturarv fra å synke eller råtne og bli borte. Tusenvis av frivillige har klart å berge skip og skuter, skøyter og slepebåter samt fiskebåter og fraktefartøyer i alle varianter og størrelser. Nå er tida moden for neste fase. Båtene må få et sted å være, og de må formidles, kurateres og skape et bredt engasjement i befolkningen og for besøkende. Vi har allerede mange gode eksempler på folkelig formidling gjennom stevner og diverse arrangementer, men det finnes flere og uutnyttede potensial.

I byene Stavanger, Bergen og Trondheim pågår det for tida prosesser som skal sikre båter en plass midt i hjertet av byen. Veteranbåtmiljøet i Stavanger er samlet i et ønske om en sentral plassering der de kan være godt synlige for publikum og kan dra veksler på hverandres kompetanse og hjelpe hverandre med bemanning og administrasjon. I reguleringsplanen for Stavanger by har de nå fått en plass ved Oljemuseet. Plassen er riktignok i minste laget, men er dog et positivt skritt i riktig retning. Planen skal behandles politisk i løpet av våren.

I Bergen planlegges det tre kjerneområder for veteranbåter; i Vågen, ved Bergen Kystkultursenter og Gamle Bergen. Planen «Bergen nasjonale veteranskipshavn – med fortiden inn i fremtiden» er nå til behandling hos havnemyndighetene. I denne byen har veteranbåtene fått en enorm tilslutning, ikke minst takket være Nordsteam og Fjordsteam som har feiret båtene med titusenvis av rørte tilskuere. Skipene berører folk fordi de har en fortid i området som mange husker, og fordi de hører hjemme i byen. Det er ikke lenge siden disse båtene var helt avgjørende for kontakten med omverdenen. Uten dem blir Bergen ganske uforståelig.

I Trondheim har noen båter plass ved Fosenkaia, der man tok lokalbåten fra i tidligere tider og der kystlaget nå holder til. Problemet i Trondheim er at utbygging i nærområdet kan føre til at kaia blir innestengt bak mange bruer. Byer må ha liv og kunne tilby fritidsaktiviteter som vi vitterlig finner på Fosenkaia, og som kan videreutvikles. Forbundet KYSTEN var med på å sette fokus på kanalens potensial under landsstevnet i 1998, til sommeren blir det et nytt landsstevne som feirer båter midt i byen.

Robijne Verstegen er i Forbundet KYSTENs landsstyre og sentral i arbeidet med å etablere ei veteranbåthavn i Stavanger. Hun har nederlandsk som morsmål, gode kontakter og inviterte representanter for Stavanger, Bergen og Trondheim med på tur til Nederland. Vi lot oss imponere over kilometervis med veteranbåthavner på de mest attraktive stedene midt i byene, et svært antall båter og mange interessante synspunkter. Der har myndighetene satt av svære arealer til veteranbåter, men de har ikke noe system for tilskudd til båtene, ei heller har de en verneplan for fartøyer. Båtene finansieres av at folk bruker dem som bolig. Her i landet har vi en annen flåte av fartøyer, vi har kommet langt i vernearbeidet når det gjelder flytende kulturminner og vi har fartøyvernsentre. Men vi mangler en skikkelig plan for hvor båtene skal være og formidles. Fartøyvernet blir delegert til regionene som en del av regionreformen som skal tre i kraft i 2020. Det kan hende at både rogalendinger, hordalendinger, trøndere og andre kan benytte sjansen til å ta dette feltet et steg videre.

- Du trenger et hjerte på et sted. Båter er hjertet, sa Roel Bosch, som leder et nettverk for historiske byhavner i Nederland. Vår imponerte norske delegasjon ga ham hjertelig tilslutning. Gamle båter hører hjemme i gamle havner.

Lederteksten er hentet fra tidsskriftet KYSTEN nr. 2/2019