Bygg en båt!

Lederartikkel fra tidsskriftet KYSTEN nr.5/2016

Tekst: Bente Foldvik

Berg en tradisjon, bygg en båt! Oppfordringen kommer fra båtbygger Einar Borgfjord ved Museet Kystens Arv. Akkurat nå har han nok å gjøre i forbindelse med et flott nybygg som åpner i 2017. Men det er oppdragstørke blant tradisjonsbåtbyggere for tida, uten tvil, det kom fram under Forbundet KYSTENs råseilsseminar i september.

   - Hvis alle kystlag tok på seg å bestille en båt, og skaffe finansiering til den, så ville situasjonen sett mye lysere ut. Det hadde hjulpet om bare halvparten av kystlagene bestilte båt, sa Borgfjord.

               
I denne forbindelse snakker vi om de små åpne klinkbygde båtene, de som har en veldig lang historie her i landet. Det finnes et utrolig mangfold av småbåter, men veldig få typer bygges i dag etter oppskrifter som er overlevert fra gamle båtbyggere. De fleste båttypene har ikke lenger noen levende tradisjonsbærere, de gamle gikk i grava før noen tenkte på at det de kunne var verdifullt. Nordlandsbåten, åfjordsbåten, sognebåten, oselveren, strandebarmeren og sørnorske prammer og sjekter har fortsatt noen få tradisjonsbærere, men de mangler oppdrag.

Kanskje oppdragstørken skyldes at markedet er mettet. Gode båter har lang levetid. Noen av båtene sirkulerer også på bruktmarkedet. Dessuten finnes det ganske mange veldig gamle båter som fortsatt er i bruk. Vern mot bruk, var et av slagordene som ble lansert på råseilsseminaret, for øvrig. Bygg heller nye båter, ta vare på de gamle, men ikke bruk dem. Nye båter er tryggere enn gamle, ble det påpekt.

Hittil er det privatfolk som har sørget for at tradisjonene fortsatt finnes ved å bestille båter til seg selv. Også noen kystlag og et og annet museum er gode kunder hos båtbyggerne. Inntil nå - eller er det bare en bølgedal? Hva gjør man når markedet mangler? Finner opp nye markeder, kanskje? Andre grupper av privatpersoner, kan vi nå dem? Hvorfor er det så få museer som engasjerer seg i tradisjonsbåtbygging? De burde jo hatt en liten flåte av «sin» båttype, alle museene langs kysten. Dyktige tradisjonsbåtbyggere er også flinke til å lage rekonstruksjoner, for øvrig. Men hvis de ikke har noe å gjøre, så forsvinner hele denne kompetansen ut av historien. Og det hadde vært en tragedie.

Forbundet KYSTEN satser på friluftsliv, blant annet for å få flere ut på tur i tradisjonsbåt. Erfaringene så langt er at barn og unge gjerne blir med om bord hvis det finnes opplegg for dem. Mange kystlag har gode erfaringer med samarbeid med 4 H. En liten flåte robåter med seil og noen dyktige instruktører sikrer gjerne ungdommelig engasjement i kystlagene.

Vi kan argumentere for at store statlige institusjoner burde være sitt ansvar bevisst når det gjelder denne kulturarven, vi kan be alle kystmuseene se hvilket positivt bidrag båtbygging kan bli, vi kan håpe at høyskoler og universiteter ser hvilken ressurs dette er, men alt dette vil ta lang tid. Antakelig er det kystlagene som kan reagere raskest i en vanskelig situasjon. Vi får gjenta oppfordringen fra Einar Borgfjord – bygg en båt!